Lesing - tenking - språking på verdsveven siden 2008

søndag 14. mars 2010

Min kamp 4: Fyll og fanteri på kanten av verden

De aller første ordene i Karl Ove Knausgårds forfatterskap, åpningen av romanen ”Ute av verden”, lyder: ”Av og til hendte det at jeg låste meg inn på skolen om natten”.

Da var det den 26 år gamle, fiktive lærervikaren Henrik Vankel som rastløst tok seg inn i skolebygningen der han jobbet, mens de andre sov.

I ”Min kamp 4” er hovedpersonen Karl Ove Knausgård flere ganger uhyre nær å gjenta åpningssetningen fra sin egen romandebut. Nå er det forfatteren selv som snur døgnet og låser seg inn på skolen om natten, det er den 18 år gamle Knausgård som underviser barna på skolen i det lille nordnorske fiskeværet kalt Håfjord. Det er Karl Ove som jakter jenter, drikker seg sanseløs og våkner neste dag med fylleanger: ”Nei, nei, nei, gjorde jeg virkelig det?”

Hvis tabloidene har fått deg til å lure på om forfatteren hadde ulovlige seksuelle forbindelser der oppe i nord, kan følgende avsløres: Det fins ingen graverende forhold til 13-årige elever i ”Min kamp 4”. Tiltrekning, ja. Overgrep, nei. Derimot forekommer en serie tidlige sædavganger og enda flere mislykte forsøk på å få noe kroken. Nokså vanlig ungdomsskildringer, altså.

Dersom Karl Ove Knausgård med ”Min kamp 4” har villet skrive en direkte men nokså gjennomsnittlig historie om å være ungdom, har han lyktes. Han lykkes bedre med å skape litteratur av gymnastiden i Kristiansand enn av lærertiden i Nord-Norge. I Håfjord er nemlig alle forhold midlertidige og dermed ufarlige, i Kristiansand ligger Karl Oves liv, og alle relasjoner har betydning.

Det store Verkets refleksjonskraft er imidlertid mer begrenset i dette bindet, som heller ikke er fortalt i like pulserende prosa som vi kjenner fra første og andre bok i serien. Flere steder har ”Min kamp 4” tempo og handling som minner om Tore Renbergs Jarle Klepp-bøker. De deler den grenseløse henrykkelsen over livet, men også mangelen på moden ettertanke.

I ”Min kamp 4” er det umodne et styrende prinsipp for skrivningen, en 18-årings språk skal selvsagt være patetisk! Likevel er det påfallende at teksten først slår gnister når den 40-årige forfatteren gir seg til kjenne, kommenterer handlingen og bygger videre på livet til faren. Da ser vi glimt av ”Min kamp” slik vi husker det, da står liv på spill.

Karl Ove Knausgård
Min kamp 4
Roman
472 sider.
Forlaget Oktober.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar